Onze school     



A) voor basisschool
B) projecten voor.ASO…
C) Vorming


A/ Workshops voor basisschool

1) Jeugdboekenweek workshops

Blijvend in het aanbod

 

JBW 2015 - HUMOR

Nog op zoek naar een originele workshop voor de Jeugdboekenweek?
Een creatieve verhalenworkshop? Of een ludieke schrijfworkshop boordevol grapjes?
Spelen met taal en verhaal? Of liever een WO I-belevingsworkshop?
Dat en nog veel meer is op deze website terug te vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Een bijzondere wens, een specifiek thema, een bijzondere doelgroep …
Laat maar horen! We bedenken iets op maat. Voor basisschool of secundair.

Voor snelle beslissers! Er zijn nog enkele plaatsjes vrij.

Kostprijs: €150 + verplaatsingskosten (inclusief materiaal)
2 workshops: 10% korting
3 workshops: 15% korting

contact

 

 

JBW 2013 - TIJD

Oef! Net op tijd!
De allernieuwste workshops voor de komende Jeugdboekenweek.
Op het ritme van de tijd…


    a) Tik Tak Tok, de muis klimt op de Klok

Voor 1ste graad basisschool
Spelen met taal in liedjes, versjes en verhaaltjes op het ritme van de klok.

Duur: 2 uur
Doelgroep: 1ste en 2de leerjaar
Max. 1 klas (± 25 ll.)
Prijs: €150 + verplaatsingskosten à €0.30/km – incl. materiaal – vrij van BTW


    b) Het geheim van de tijd

Voor 2de graad basisschool
Fantasierijke creatieve verhalenworkshop.
Parijs Anno 1930…
Een verhaal, een plastisch groepswerk, een stukje creatief schrijven,…
Het eindresultaat: een kunstwerk op groot formaat.

Duur: 2 uur
Doelgroep: 3de en 4de leerjaar
Max. 1 klas (± 25 ll.)
Prijs: €150 + verplaatsingskosten à €0.30/km – incl. materiaal – vrij van BTW


 

 

    c) Wat als ? … de tijd stil bleef staan

Voor 3de graad basisschool en 1ste graad ASO, KSO, TSO
Creatief denken en schrijven rond het thema ‘Tijd’

Vanuit bestaande verhalen met TIJD als rode draad, creëren we nieuwe eigenzinnige scenario’s en denkpistes, die we vorm geven in korte verhaaltjes, brieven of dagboekfragmenten.
Hiermee kan u na afloop ook verder aan de slag in de klas.

Duur: 2 uur
Doelgroep: 5de en 6de leerjaar
1ste graad ASO, KSO, TSO
Max. 1 klas (± 25 ll.)
Prijs: €150 + verplaatsingskosten à €0.30/km – vrij van BTW


JBW 2012: Dieren

Voor 1ste en 2de graad: VIVA LA BESTIA

 

 


 

 

JBW 2011: Geheim - MIJN EIGEN GEHEIMENBOEK
Jeugdboekenweekworkshops

Heeft niet elk verhaal zijn eigen geheim???
We grasduinen in een verhalenwereld boordevol geheimen, we ontwerpen een eigen geheimschrift en met een oud bibboek knutselt elk kind zijn/haar eigen geheime boek, met verborgen plekken, sleutels, geheimtaal... die alleen zijzelf kennen
en kunnen ontraadselen.
Spelen met taal en verhaal.
3de tot 6de leerjaar


JBW 2010: Zorgeloos: Recht op boeken

Een creatieve workshop waarin verhalen en gedichten over kinderrechten centraal staan.
Rijk of arm. Hebben alle kinderen dezelfde rechten?
We zoeken het antwoord in een verhaal, dat creatief bespeeld wordt.
Met powerpoint
1ste tot 6 de leerjaar



Vanaf 3 workshops ontvangt u een korting op de totaalprijs!

 

 





 

2) Wat als?

 

Creatief denken en schrijven rond een thema.
Voor 3de graad basisschool en 1ste graad ASO, KSO, TSO

Vanuit bestaande verhalen en teksten rond één thema, creëren we nieuwe eigenzinnige scenario’s en denkpistes.
Die geven we vorm in korte verhaaltjes, brieven of dagboekfragmenten.
In elk kind zit een stukje schrijver.
Na afloop kan u hiermee verder aan de slag in de klas.

Thema’s:
- Dierenverhalen van Toon Tellegen
- Helden
- Reuzen (en/of sprookjes)
- Tijd
of een thema op verzoek

Duur: 2uur
Doelgroep: 5de en 6de leerjaar
Max. 1 klas (± 25 ll.)
Prijs: €150 + verplaatsingkosten à €0.30/km – vrij van BTW



 





 

3) REUS rond de wereld

Een verhalenproject over Reuzen.

Een pakket voor de hele school.
Aan de hand van een reeks creatieve verhalenworkshops raken kinderen vertrouwd met reuzen in traditie en folklore, in taal en verhaal.
Via woord en beeld reizen zij een week lang doorheen de wonderlijke verhalenwereld en het erfgoed van oude en nieuwe reuzen.
Met taal, muziek, poëzie, creatief schrijven en plastische vormgeving creëert elke klas een eigen visie op de eeuwenoude Reuzologie!

Dat alles kan een aanzet zijn om het project diepgaander uit te werken tot een totaalconcept met een apotheose van de projectweek, bv. als schoolfeest.

Reeks workshops gebundeld in 1 à 2 weken.
Duur: 2 uur per workshop
Doelgroep: 1ste tot 6de leerjaar
Max. 1 klas per workshop (± 25ll.)
Prijs: €150 per workshop + verplaatsingkosten
materiaalkost – vrij van BTW

Prijs te bespreken bij de keuze voor het totaalpakket.

Projectvoorbeeld: Landelijke Steinerschool Munte

Een brief van Reus (PDF document)



 





 

4) BIB BIB HOERA!

Workshop op maat voor de 1ste graad

Creatieve workshop rond het boekje ‘Bib Bib Hoera’ van Brigitte Minne en Ann De Bode
Een combinatie van voorlezen, info over de bib en boeken en een creatieve verwerking waarbij kinderen hun eigen boekje maken waarin het verhaal aan de hand van allerlei technieken opnieuw tot leven komt.



 





 

Doorkijkjes5) ‘DOORKIJKJES’
de wereld achter het boek

Stel je voor: Een groot boek met geheimzinnige luikjes en een sleutelgat.
Elk luikje een ‘doorkijkje’ naar de wondere wereld achter het boek.
Een speelse, educatieve en creatieve kennismaking met boeken.



Het boek verklapt zijn geheimen.
‘Wat zit er achter de luikjes?’
‘Kan het boek echt open?’
‘Wie durft door het sleutelgat gluren?’


Een kant-en-klare workshop in de klas.
Achter de luikjes schuilen verhalen, sprookjes, gedichten, zoekopdrachten, taalspelletjes, een knutselactiviteit. Kortom alles om de fantasie van de kinderen te prikkelen en hun interesse voor boeken te wekken.
Verschillende thema’s.

Wanneer? Voor- of namiddag in de klas
Duur: 2u – 2u30
Doelgroep: lagere school - max. 1 klas ± 25 leerlingen

Thema’s:
  • Mijn hart loopt over
    over gevoelens
    Voor 1ste, 2de of 3de graad

  • Van kleine kinderen in een grote oorlog
    over Wereldoorlog I en II
    Voor 3de graad

  • Andere thema's op aanvraag
    over Wereldoorlog I en II
    Voor 3de graad

 

Mijn hart loopt overMijn hart loopt overMijn hart loopt over

 





 

6) ALLE VERHALENWORKSHOPS uit het aanbod

 

Zie : ‘Verbeeld je verhaal’ en ‘Boek een feestje



 





 

 

 

 

B/ PROJECTEN voor ASO, TSO, BSO, BuSo, e.a.

Deze projecten kunnen in hun geheel of in afzonderlijke delen aangevraagd worden en worden aangepast op maat van de doelgroep.
Door de grootschaligheid van deze projecten zijn deze doorgaans gekoppeld aan een door de school aangevraagde subsidie. (FLOB)
Onderstaand enkele voorbeelden:

 

1) Wat als?

 

‘Wat als de mier en de eekhoorn ruzie kregen op het feest?’
‘Wat als… de reus verliefd werd op Sneeuwwitje?’
‘Wat als…?


Creatief denken en schrijven rond een thema.
Voor 3de graad basisschool en 1ste graad ASO, KSO, TSO

Vanuit bestaande verhalen en teksten rond één thema, creëren we nieuwe eigenzinnige scenario’s en denkpistes.
Die geven we vorm in korte verhaaltjes, brieven of dagboekfragmenten.
In elk kind zit een stukje schrijver.
Na afloop kan u hiermee verder aan de slag in de klas.

Thema’s:
- Dierenverhalen van Toon Tellegen
- Helden
- Reuzen (en/of sprookjes)
- Tijd
of een thema op verzoek

Duur: 2uur
Doelgroep: 1ste graad ASO, KSO, TSO
Max. 1 klas (± 25 ll.)
Prijs: €150 + verplaatsingkosten à €0.30/km – vrij van BTW

 





 

2) POEZIEWORKSHOPS

i.s.m. Daniel Billiet

Poëzienocturne ‘Onze Droom’ - Edugo Lochristi – 1ste jaar beroeps – januari 2010

In een wisselwerking tussen schrijf –en creatieve workshops wordt gestreefd naar een visueel totaalconcept van poëzie.



 





 

3) LEESBEVORDERINGSPROJECT ‘Met de stroom mee’

i.s.m. Daniel Billiet

‘Met de stroom mee’: een leesbevorderingsproject voor 1B klassen van scholengemeenschap ‘Stroming Gent Noord West’ in het kader van het Flankerend Onderwijsbeleid (FLOB) – schooljaar 2010-2011

In een reeks workshops, tussentijdse klassikale opdrachten en een toonmoment wordt doorheen het schooljaar het lezen gepromoot. Enerzijds met als doel de leerlingen meer voeling te geven met boeken en lezen in het algemeen. Anderzijds om hun taalontwikkeling te stimuleren door o.a. het onder professionele begeleiding zelf schrijven van een verhaal.

Omdat letters, woorden en zinnen niet altijd op hun plaats vallen, lezen vaak moeizaam gaat, boeken als saai en vervelend ervaren worden, werd dit project op stapel gezet.
Twaalf klassen, verdeeld over vijf vestigingen gingen met de stroom mee in dit project. Aandacht voor de vele verrijkende facetten voor boeken liep een schooljaar lang als een rode draad door dit project. Voorlezen, lezen, illustreren, zelfs schrijven.
Naast workshops in klas en bibliotheek o.l.v. projectcoördinator Sabine Hoosemans, ‘De Leesmeermin’, heeft ook elke klas o.l.v. van Daniel Billiet een storylijn bedacht. Deze auteur schreef dit uit tot een volwaardig verhaal.
Twaalf klassen. Twaalf verhalen. Twaalf boekjes.
De boekjes werden uitgegeven in eigen beheer en verzameld in een boekenbox die de leerlingen zelf gemaakt en ‘aangekleed’ hebben.
De onderdompeling in dit taalbad in een vakoverschrijdend project culmineerde in een gezamenlijk slotmoment voor alle deelnemende klassen.

De persmap biedt een ruimere kijk op het project als geheel.

- Persmap (PDF / 2471 kB)
- Artikel uit Het Nieuwsblad van 10.05.2011 (PDF / 507 kB)






 





 

4) LEESBEVORDERINGSPROJECT ‘Leef je verhaal’

i.s.m. Daniel Billiet

‘Leef je verhaal’: een leesbevorderingsproject voor het oriëntatiejaar BuSo OV3 van scholengemeenschap Stroming Gent Noord-West – schooljaar 2011-2012

Met dezelfde aspiraties en doelstellingen als ‘Met de stroom mee’ maar op maat voor BuSo.

‘Leef je verhaal’
Een verhaal is een wereld op zich. Het is een venster op de wereld. Het is de wereld achter het boek! Want een boek is een bron van plezier, een verbeelding –en een belevingswereld. Bovendien vormt het je taal, je persoonlijkheid, je interesses, je wereldbeeld.
Laat ons een verhaal bedenken, schrijven, lezen, vertellen en kijken welke deuren het opent, op maat voor elke klas.
Taal promoten, voeling met boeken creëren met aandacht voor ‘meervoudige intelligentie’.

Het project wil investeren in de verhaalbeleving van de leerlingen. Een aaneenschakeling van workshops zorgt voor een invulling op maat voor elke OV3 klas, volgens hun specifieke aspecten.
Auti-klassen, type 3 leerlingen, taalzwakke leerlingen, dove –en gehoorgestoorde jongeren. Iedereen kwam aan bod. Differentiëren is de boodschap!

Projectvoorbeeld: Sint-Gregorius Gentbrugge en Sint-Jozef Dedeynestraat Gent
12 BuSOklassen in 2 scholen gingen aan de slag!

Workshops en projectopdrachten trokken het project op gang. Vervolgens heeft elke klas o.l.v. schrijver Daniel Billiet een eigen verhaal bedacht. Die verhalen werden samen met De Leesmeermin omgezet naar één specifieke presentatievorm.
Vier verschillende boekvormen waren het resultaat:

- Kamishibai-verhalen voor en door jongeren
- Kortverhalen in boekvorm
- Fotoroman met de leerlingen in de hoofdrol
- Posterroman met verhalen op groot formaat


In elke school werd het project afgesloten met een feestelijk toonmoment.
Het project bleef nog een tijdje nazinderen door de boekenrally per school, gebaseerd op de posterromans.

Meer weten over dit project?
- Persmap (PDF - 1641 kB)






 





 

5) ’Ik vlieg, jij vliegert…’ – Taalspelmomenten voor taalzwakke leerlingen

i.s.m. Daniel Billiet


Een project opgebouwd uit een reeks taal-spel-momenten.
Op een speelse manier taal aanbrengen in workshops van 1 à 2 lesuren.
Leerlingen voor wie taal een hinderpaal is over de drempel halen en hen laten ervaren dat Nederlands niet saai en vervelend en aartsmoeilijk hoeft te zijn.

Bij voorkeur tijdens de lessen. Optioneel ook na schooltijd.
Minimum 10 workshops, 1 x per week.

Doelgroep: taalzwakke leerlingen uit ASO, TSO, BSO. Dat kunnen zowel leerlingen zijn met specifieke taalleerstoornissen als bijvoorbeeld leerlingen wiens moedertaal niet het Nederlands is.

Indien gewenst kan dit resulteren in een toonmoment.

Projectvoorbeeld: In de ban van taal – Scholengemeenschap Denderland met toonmoment i.s.m. Miss België 2012

Powerpoint ‘In de ban van taal’ (PDF document - 7845 kB)




 





 

 

 

C/ Vorming

1) Creatief met verhalen

Voor leerkrachten en vormingsmedewerkers

Een boek stopt niet bij de laatste pagina!
Deze workshop focust op de creatieve verwerking van verhalen voor alle leeftijden en doelgroepen.
Deels achtergrondinformatie en praktische tips, maar vooral concrete uitgewerkte voorbeelden over hoe je verhalen kan ‘bespelen’ met taal, plastische en muzische vormgeving en zo verder kan laten leven in de fantasie van de kinderen.
Ideeën voor groot en klein, van kleinschalige momenten tot grootse totaalprojecten.
Interactieve opdrachten laten je ervaren hoe je na afloop zelf aan de slag kan.

Wanneer? avond of woensdagnamiddag
Duur: 2 à 3 uur




EEN REACTIE

Ik heb vrijdag een namiddag vol plezier gehad bij solidariteit voor het gezin. De knutselnamiddag was fantastisch alsook u als persoon. Heb heel veel geleerd!

een blije onthaalmama...





 

2) ‘MET EEN BOEKJE OP SCHOOT’: Over voorlezen

Voor leerkrachten, opvoeders, ouders, grootouders…

Interactieve lezing over het belang van voorlezen en de invloed daarvan op het latere leesgedrag van kinderen.
Met PowerPoint presentatie en interactieve opdrachten

Wanneer? namiddag of avond
Doelgroep: leerkrachten, ouders, grootouders, oudercomités …
Duur: 2 uur

Optie: 2-delige reeks
Met een boekje op schoot + Samen lezen, samen groeien
Basislezing aangevuld met:
- evolutie van de Jeugdliteratuur op het vlak van inhoud en illustratie
- voorlezen: voor alle leeftijden?

Duur: 2 namiddagen of avonden van 2 uur







Basistarief workshop: vanaf €150, naargelang duur, aantal deelnemers en materialen + verplaatsingskosten à €0.30/km

 

Tarief projecten: afhankelijk van inhoud, omvang, subsidiëring, … in overleg.

 

Op maat. Alle workshops/lezingen kunnen op verzoek op maat aangepast worden, tegemoetkomend aan uw specifieke wensen of vragen.